Hjärtkunskap For Dummies Part 1

Idag var jag på hjärtmottagningen.
Jag svimmade ju på jobbet för typ en månad sen, hade då haft konstant hjärtklappning i en vecka. Så först fick jag komma på arbets-EKG där man tydligen såg en sk deltavåg och farbror doktorn sa idag att jag har något som kallas WPW-syndrom
(Wolff-Parkinson-White-syndrom).

    


Det innebär att man har en extra elektrisk ledningsbana mellan förmak och kammare, vilket kan göra (man kan även vara helt symtomfri) att den elektriska impulsen från Sinusknutan (hjärtats 'tändstift') inte bara går genom AV-knutan (som den går genom normalt och som ger en liten fördröjning av impulsen så att kammaren hinner fyllas med blod) utan också genom den extra ledningen och ger en slags 'rundgång'. 

 
Detta gör att man får hjärtrusningar och kan ibland även leda till att man får ett Förmaks Flimmer (då hjärtats elektriska impulser kommit i oordning vilket gör att hjärtat arbetar oregelbundet och mindre effektivt än normalt.)

WPW-syndromet kan i vissa fall leda till plötslig död stod det på nätet när jag luskade.....sounds like FUN!!!
Så om jag nu lämnar in lite väl tidigt så kanske det beror på det...!   

Nääääää...men allvarligt så känner jag mig inte alls särskilt orolig, för mina besvär har ju inte varit på värsta vis...och det kommer och går ganska mycket.

Man kan operera det här genom att bränna av den extra ledningen, men det gör man genom att gå in med en slang i ljumsken och sedan vidare in i hjärtat......och hur smarrigt jag än tycker att det är med olika undersökningar (ju blodigare och geggigare desto BÄTTRE) när jag får vara med som sjuksköterska så kan jag ärligt erkänna att det där känns lite VÄL spännande för min smak....att vara med om själv alltså!!
Men är det nån annan som är påväg och ska göra dethär och önskar moraliskt stöd
i form av en sjuksyrra tittar jag gärna PÅ!!  





Nu blev det iallafall sagt att jag ska göra 24-timmars EKG och ett ultraljud av hjärtat som vidare utredning. Och DESSUTOM hörde han ett blåsljud hjärtat, detta hade jag INGEN ANING om att jag hade (det är fan ute med mig...)
 
Blåsljud kan bero på förträngning eller läckande hjärtklaff!

Det här besöket idag blev ju som ett Kinderägg - flera överraskningar i ett.
Men nån choklad fick jag då inte...
Fast det var väl tur det eftersom jag äter LCHF.
Och apropå choklad så visade det sig att just denna dag var full av prövningar....för det fanns KLADDKAKAjobbet!
Jag försökte vara snäll mot mig själv och låtsas som att jag inte såg den, men det slutade ju med att jag tokstirrade på den där kakan med tungan hängandes som en slips...
SÅ JÄVLA JOBBIGT va det!!! Tills jag insåg att jag faktiskt kunde äta grädden som
var till...då kändes allt så mycket lättare igen!!


Sådär Gott Folk, nu har ni fått en snabbkurs i Hjärtats fel och funktioner
HELT GRATIS...visst är jag TOPPEN!! 

Nu ska jag tvaga min lekamen lite snabbt innan det blir dax för sängen! 

På Återseende!! 




Kommentarer
Postat av: Amanda

Haha, kul blogg du har! :)

2010-03-31 @ 23:35:05
URL: http://ealhsisters.blogg.se/
Postat av: fuck you i am from småland

Hej! Har du nått bra tips på nån/några bra bloggar? :)

2010-04-01 @ 16:58:13
URL: http://martinastork.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Men guud :( Fan vad läskigt.. vad tusan.. Plötslig död? nej nu tycker jag att det här gått lite för långt! Jag ringer. Puss

2010-04-01 @ 21:44:24
URL: http://lovelylovan.blogg.se/
Postat av: Sam

tack för det,jette kul info..

2011-09-01 @ 17:09:26
Postat av: dragana

surfade in på din blogg via google... sånt fick jag också reda på att jag har, sånt där extragrej på hjärtat. det är tydligen ganska vanligt... jag fick hjärtklappningar efter en överdos.

jag fick inte reda på någonting om WPW-syndrom, bara att jag har en vanlig och obetydlig defekt på hjärtat och så fick ja gå hem, typ... han sa absolut inget om en plötslig död!!



det kanske ser i samband med överdoser och när hjärtat får pumpa extra hårt? jag hade ju säkert dött om ja inte fått hjälp... hjärtslag 260 per minut!

2011-10-10 @ 00:13:33
URL: http://gaagas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0